Praznična depresija ili neraspoloženje

Uoči svih praznika, pa i dočeka nove godine, svi oko nas su euforični. I sami, hteli ne hteli, podlegnemo toj euforiji. Poslednjih dana čitala sam nekoliko tekstova i intervjua sa psiholozima koji su pisali o prazničnoj depresiji, kako je zovu oni koji se osećaju tužno i bezveze tokom dočeka nove godine i praznika koje se slave u krugu šire porodice i prijatelja, poznanika, komšija…

Sada se osećam sasvim okej, ali to nije bio slučaj prethodnih godina. Uvek sam bila tužna kad se kazaljke poklope. Sećala bih se svih onih dragih i voljenih ljudi kojih više nema.
Sumirala sam utiske iz godine koja odlazi, pravila neke planove za godinu koja dolazi. Kajala se što neki od planova u odlazećoj godini nisu ispunjeni.

Praznična depresija za većinu je zapravo samo neraspoloženje, trenutno, dok se ponovo ne uspostavi uobičajni ritam života. Za one sklone depresiji i one koji imaju dijagnozu depresije, praznici su „okidač“ za neizmernu tugu, osećaj praznine i krivice što nisu bolji, uspešniji, srećniji.

Praznično neraspoloženje koje duže traje i depresiju koja se oseća ne treba zanemarivati. Nije sramota potražiti stručnu pomoć. Ali, pre toga ipak možete sami da pomognete sebi.

Čarobni lekovi koji će u trenutku ubiti osećaj tuge i praznine ne postoje. Sami moramo da se potrudimo da se osećamo, bar za nijansu, bolje.

Nemojte ispred sebe postavljati visoke ciljeve koji možda ne mogu da se ostvare zbog raznoraznih okolnosti. Ako ne možete da izbegnete novogodišnju euforiju, potrudite se da budete što manje euforični.

Pokušajte da izbegnete loša sećanja na godinu koja je prošla. Razmišljajte o lepim stvarima koje su se sigurno dogodile u vašem ili u životu vaše bliže okoline.

Smirite nervozu zbog nekih nesuglasica koje su se dogodile baš uoči praznika. Ne treba da osećate krivicu. Umesto nje oprostite onima koji su vas svesno ili nesvesno povredili.

Lečite svoje neraspoloženje ili depresiju čitanjem knjiga koje vas opuštaju. Ukoliko ipak nemate koncentraciju potrebnu za čitanje, gledajte komedije i filmove koji vam se dopadaju na nekom od kablovskih kanala ili preko neta.

Izađite u šetnju. Zima je vreme kada sunce zalazi rano, i baš zbog tog nedostatka svetlosti možemo se osećati loše. Šetnja makar bila i kratka pomaže.

Provedite dan sa ljudima koji vam prijaju. Verujem da takvi postoje u vašem životu. Izbegavajte one koji vam donose loše raspoloženje i nervozu.

Naspavajte se. San okrepljuje i telo i dušu. Kada smo odmorni bolje se osećamo.

Sve ove savete daju i psiholozi u tekstovima, verovatno drugim rečima. Ja nisam psiholog i pišem poučena svojim iskustvom.

Nadam se da sam ovim tekstom pomogla bar nekome od vas. Odmarajte danas, noćas ste možda imali burnu noć 🙂

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.